Saturday, July 30, 2011

MALU ! saya ada sifat tuu

'baru lepas ziarah belog Manal'

hi korang.. emh, Assalamualaikum wbt.
langit dekat luar kale kelabu.
harap2 lahh hujan pasni. *adeniattesembunyik.

Manal buat entri psl Program Kendiri Jumaat haritu.
so, aku pon tetibe terasa nk tules SIKIT psl program tuhhh.

aku rase ape ek?
jujur lah, aku pun tersangat-sangat kena tempias dgn topik haritu.
bila kena tegur, tarek muka,
mule2 mungken ak zahirkan PEMBERONTAKAN kecil2 kecilan.
tapi InsyaAllah..
mende yang disampaikan masok dlm kepala otak neh
dan soluble dlm hati.

lepas ni kena ubah...
duduk dgn pose yg lebeh sopan; buka pose 'photo-shoot' lak.
dan takle loud-speaker la...
anyway, emo aku pon kena control gk..
tak psl2 explode dlm kelas,
kena simbah dgn dak putre cm Ruru, Iman n Fitri t...
bau taw.

[notakaki] sy baru lps buat mod math. cukup kn syarat penyertaan sebelum
beblogging. Trial lagi 36 hari (tolak raya 3 hari)
in addition..., I loike ceramah Ustaz Zaidi semalam. RAMADHAN... DI MANAKAH KITA?
jawab soklan tuu dlm hati maseng2 yerrr.

ENTRI untuk WAFA' FAUZI




[notakaki] dah cacat sikit laaa mug 'PERSAHABATAN' aku neh. anyway, aku doakan mug 'persahabatan' WAFA' sehat2 sahaja; hendaknyee. [aminn]

I LOVE U as my fren wafa fauzi. ukhuwah fillah abadan abada.

Scanner warming-up





[notakaki] korang doakan lah hasrat aku untuk ber-jubah pada raya tahun ni tercapai yer. hehe,
aku tau korg takkan ciplak design aku sbab design korg jauhhh lebeh baekk! *betolkan? aku nk jadi busana designer berjaya cm Hana Tajima. but in my own version; haruslah ! doa jugak supaya aku berjaya. (aku ne, dahlahh SANGAT pemalas)

Wednesday, July 27, 2011

Wordless Wednesday ?

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt.

wordless wednesday..
I don't really think it suit me today.
aku TERsangat lah bnyk berkata-kata pd harini.
mcm2 yang keluar. baik fakta, auta mahupun kompelin. *sempatjugakk.

dalam kesesakan waktu yang menghimpit
serta lambakan kertas projek add math yang menggunung
dan kerja yang BER-bundle2 minta disiapkan...
sempat lagi aku mengusya SEKALI LAGI (REWIND)



trust me. cerita ne mmg sedih. *tatawlakorangcane.
Tapi xlah sesedih 1 liter of Tears.
but still, sedih la gk.
aku kesian dkt semua watakk kott dlm cer ne..
especially Lisa n Sam (Shila n Arman)
DAN kecuali Mia yg kecik tomey tuh..

kalau ikot logik kepala otak aku,
cerita ni maybe (laaa) tntg pengorbanan dlm percintaan.
tah betoi tah tidak. aku bantai je.
but anyway,

dari sudut negatif nyeh, I learned something yg still, aku tak sure
u ol notice atau tidak..
JANGAN BERCINTA WAKTU DI ALAM PERSEKOLAHAN.
in the movie, I think that sudut negatif bercinta at such young age
was obviously shown.
sebab bercinta,
maka PONTENG SEKOLAH,
TIDAK BELAJAR,
MENGECEWAKAN PARENTS,
MAKING AN IMMATURE DICISION
n ETC.

so aku berendapat, viewers yang menonton
yang suppose bijak2 dan pandai2 shouldn't follow
the example shown in certain2 part of the movie
which is not beneficial for life.
kang tak pasal2 ramai remaja2 bercinta time sekolah
n kawen awl in the name of LOVE and SACRIFICE.

[notakaki] sgt emo kott petang tadi. semuanya gara2 mendengar sesuatu yg di luar jangkaan aku. perhaps that's becauseI've put too high expectation on her.
bak kata Anis, buang yg keruh ambil yg jernih; yg baik kita amek, yang takelok tolak tepi.

[theend] nk pii sambong buat part 3 pulaakkkkkk . pray for me bebeh.

Saturday, July 23, 2011

Friday, July 22, 2011

Aiman - Menanti Solehah


Lirik Lagu Menanti Solehah - Aiman

Tak perlu ada dirimu
Andainya menambah luka
Tak perlu kau tabur dendammu
Mencipta sengketa lara

Kau noda cinta yang setia
Cinta yang membara
Apa kau terlupa
Kau bakar resah yang ku bendung
Sabar yang ku rindu
Jenuh ku bertahan

Jangan berhenti jangan terhenti
Mencari teduh cinta sejati
Aku peduli aku simpati ranjauanmu

Aku menanti ayuh solehah
Yang indah budi sederhana
Aku doa engkau pun jua bahagia

Yang lalu biarkan berlalu
Tak mungkin tercantum lagi
Redhala ketentuan ini
Tak usah diamuk resah

Lihatlah sang mentari
Menyuluh luas bumi
Cahayanya menerangi
Begitu hidup ini
Sinarnya kan menanti...

(Fedtri Yahya)

di-kopi O DI SINI

ehem2.. Assalamualaikum viewers dan shbt2 sekalian.
korg pekaba? Wish ol of u in the pink of health.
semoga sentiasa diberkati dan semoga korg ( dan aku gk) tak
mensia-siakan nikmat SEHAT + NYAWA yang Allah bagi kat kite semua; InsyaAllah.
aku tak bape sehat ni sebenarnyeh. so, jangan jadik cm aku.

sebenarnyeh, aku nk pasta video Nazam Rukun Iman & Islam oleh team Nazam ASWARA.
Aku usya kt MTQ semalam. best lah. aku rasa enjoy dengar n nazam yg sgt senang nk fhm. hiburan mendidik
jiwa yang senang ngam dgn org ramai especially generasi2 baru.
aceceh. aku bagi pandangan cam lah aku komposer or org besar yg sgt mengerti seni muzik.
*poyoke?

lagu from Aiman- Menanti Solehah;
aku TERdengar (baru2 ni) dari IKIM fm tgh2 mlm time iron baju.
sedap pulakkk. so, cpt2 aku take note title die supaya boleh pastakan
dalam belog tercinta ni.
Alhamdulillah berjaya. huhu..

SEMOGA ENJOY berKARAOKE lagu ni.
bak kte IKIM fm,
this is what we call HIBURAN MENDIDIK JIWA.

"HIBURAN ITU TAK SEMESTINYA MENGGEMBIRAKAN,
TETAPI KEGEMBIRAAN itu MENGHIBURKAN"
*faham2kan lahh.

[notakaki] Lupe nk ckp (onbelogsemule) .. nasyid neh, SANGAT2 lahh familiar.. korg
rase tak ape yg aku rase?

Extra Marikh


pic2 ini di-kpi O dari belog mu Cheno. Hope u dun mind. terimas!





http://bungatulipbiru.blogspot.com/2011/07/burning-mars.html

sangat suke post ini Cheno.
semangat Marikh aku tak hilang lagi bebeh.

[notakaki] caption ko utk foto ke-14..
sesungguhnye aku TERSANGAT lah setuju. *hehe.overpulakk.

Thursday, July 21, 2011

Cinta & Ukhuwah [Fasa 1]


Fasa 1
Single is simple,
Couple makes trouble,
So don’t make life crumble

“Assalamualaikum, ukhti Sofia.” Sofia berpaling ke arah gerangan suara halus tersebut. Pada tag, di tudung figura kecil itu tertera nama Fatehah. Salam pelajar junior itu bersambut. Tangan Fatehah diraihnya sebelum dipimpin untuk duduk di bangku berhampiran.
“Ada apa Teha nak berjumpa ana? Teha ada masalah.?” Soal Sofia. Suara lebut Sofia sedikit sebanyak menghilangkan gugup dalam diri pelajar tingkatan dua itu. Barangkali Fatehah agak gugup kerana pertama kali bertemu empat mata dengan Penolong Ketua Umum (PKU) madrasah yang sering dipertkatakan tentang ketegasannya.

“Ukhti, ana nak mengadu sesuatu. Tapi, ana harap ukhti tak kisah dan tak marah dengan apa yang ana nak cakap kan ini.” Berhati-hati Fatehah menyusun ayatnya.
“Kalau tidak buat salah, InsyaAllah tiada apa yang perlu anti bimbangkan.” Fatehah menidakkan anggapan Sofia menyebabkan Sofia tersenyum nipis.“ Bagitahulah Teha.” Sambung Sofia. Dia telah bersedia untuk mendengar.
“Dalam seminggu dua ni, dah selalu sangat ana terdengar orang sekeliling bercakp buruk mengenai ukhti Laila. Ada yang dedahkan status ukhti yang kononnya tengah sakan ber’couple’ dan tak kurang juga yang memperkatakan tentang ukhti Laila selalu pulang lewat ke rumah kerana ingin berdua-duaan dengan lelaki. Tentang ukhti Laila berpegangan dengan lelaki bukan muhrim serta tidak menjaga batas pergaulan dan aurat pun turut menjadi bahan perbualan.” Sepatah-sepatah Fatehah berbicara, takut ada tersilap kata di mana-mana. Makluman Fatehah mengundang keluhan kecil dari bibir mungil milik Sofia. Sofia masih tidak bersuara, mengharapkan Fatehah menyambung bicara.

“Pada mulanya ana tak berapa nak percaya. Tambahan pula ukhti Laila pernah jadi kakak satu dorm ana yang sangat baik sebelum ni. Tapi.. Semalam ana terserempak dengan ukhti Laila di blok Tingkatan 5. Ana terkejut tengok ukhti tengah duduk bersebelahan, rapat sangat dengan lelaki tu. Ukhti Laila pula terkejut dengan kehadiran ana, tak pasal-pasal marah ana.” Bicara Fateha ketika itu adalah lebih kepada sebuah aduan. Beristighfar panjang Sofia di akhir bicara Fateha. Serba salah jadinya Fatehah melihatkan kekalutan dan kegusaran yang jelas terpamer pada wajah kakak senior yang dihormatinya.
“Teha, ana meletakkan harapan yang besar pada anti. Lepas ni kalau anti dengar lagi khabar angin macam tu, anti tegurlah individu yang sebarkannya dengan baik. Kita kena percaya pada kata-kata Allah. Aib orang lain tidak seharusnya didedahkan dan perlu dijaga dengan baik. Sekiranya kita tidak membuka aib orang, InsyaAllah, Allah akan menjaga aib kita. Teha fahamkan, apa yang ana cuba sampaikan?” Teha mengangguk beberapa kali, mengiakan.
“Khabar angin boleh memandu manusia mengumpat. Umpatan itu perbuatan yang dikeji, ibarat memakan daging saudara sendiri. Oleh itu, ana harap sangat antii dan sahabat-sahabat anti dapat sepakat dalam membendung masalah ni.”
“InsyaAllah, ukhti.” Senyuman nipis tertampal di wajah hitam manis Fateha.
“Ana dan sahabat-sahabat ana akan cuba mencari jalan terbaik selesaikan masalah berhubung Laila. Anti tak perlu bimbang, ya?”
Setelah bersalaman, Fatehah membuka langkah meninggalkan Sofia sementara Sofia sekadar menyorot langkah Fatehah yang meninggalkannya di situ.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::Cinta&Ukhuwah::::::::::::::::::::::::::::::::::

Figura perempuan berumur tujuh belas tahun yang sedang menangis itu diusap perlahan. Beristighfar Ruqaiyah setiap kali Nur Iman Aimi menoktahkan bicaranya tentang sikap Laila dan Akif yang semakin menjadi-jadi.
“Anti, bersabarlah. Ini ujian buat kita semua.” Pujuk Ruqaiyah lembut. Dia kenal sangat dengan Aimi; sahabatnya sejak zaman kanak-kanak itu sukar untuk naik marah dan berkecil hati dengan sesiapa tetapi sekali terluka, pasti akan ambil masa untuk sembuh rawannya.
“Ana sedih sangat. Entah kenapa ana sentap sangat dengan kata-kata
songsang Akif tadi.” Luah Aimi. Sakitnya bertambah sebaik sahaja nama Akif terluah dari bibir sendiri.
“Anti sudah cuba yang terbaik untuk menegur Laila. Tiada apa yang perlu dikesalkan. Yang penting, anti jangan terus berkecil hati, sebaliknya mendoakan dia agar terbuka pintu hatinya.” Sebak hati Aimi yang mendengar. Dia memeluk Ruqaiah erat.
“Ana kecewa. Tapi.. ana sangat sayangkan Laila.” Rengek Aimi. Air m
atanya mengalir, meninggalkan tompok kecil pada tudung Ruqaiyah.
Ruqaiah senyum segaris. Puas hati dengan jawapan Aimi yang sudah lembut hati.
“Ukhtifillah, anti. Ujian itu bukti kasih Allah untuk hambanya.” Perlahan, ayat sebaris itu dibisikkan ke telinga Aimi.
Aimi membuai perasaan. Fikirannya terbayangkan Laila. Laila yang baik pekertinya, beberapa tempoh yang lalu. Yang manis perwatakannya. Yang menjadi sahabat seperjuangannya. Sekejap sahaja terbayangkan Laila, Akif pula yang muncul dalam layar benaknya. Betapa, kata-kata pelajar baru madrasah itu benar-benar menghenyak jiwanya. Herdikan Laila yang menjadi punca pertelingkahan terbayang di ruang pemikiran.

“Anti nak jumpa ana?” Soal Aimi. Ketika itu, sesi persekolahan baru sahaja tamat. Dia sampai ke kelas 5 Ibnu Khaldun adalah disebabkan permintaan Laila yang mahu berjumpa dengannya.
Tangan Laila menggenggam padu sekeping nota kecil. Tiada sinar dalam anak mata coklatnya.
“Apa ni? Cuba kau jelaskan.” Intonasi suara itu naik satu anak tangga. Nota yang sudah digumpal dilempar, tepat ke muka Aimi yang berdiri di hadapannya. Bengkak sungguh hati Aimi tambahan pula dengan pandangan sinis Akif yang begitu menjengkelkan. Egonya dirasakan sudah meninggi sehingga langit ke tujuh. Maruah diri sebagai manusia dan sebagai seorang sahabat seolah-olah sedang dipijak lumat oleh sahabat sendiri. Aimi sekadar menahan perasaan.
‘Orang yang sedang ditunggangi nafsu, syahwat dan hasutan syaitan memang begini. Akal pasti kalah dan rasional hilang entah kemana.’ Detik hati Aimi, menyabarkan diri sendiri. Gumpalan kertas itu dikutip.

Riyadhus solihin,
Sabda Rasulullah : mata boleh berzina dengan melihat (sesuatu yg tidak baik atau tidak wajar dilihat yg membawa kepada fitnah & dosa) Lldah boleh berzina dengan berkata-kata, tangan boleh berzina dengan berpegangan, kaki boleh berzina dgn berkalan ke tempat maksiat & hati pula berzina dgn merindui, membayangi & mengingati.
f.o.i
“Kenapa dengan nota ni?” Soal Aimi dengan nada suara yang masih terkawal. Dia sebenarnya sudah boleh mengagak kemarahan rakannya adalah disebabkan ‘terkena’ dengan hadis rasulullah tersebut. Hati Laila masih hidup dan belum mati. Cuma sedang sakit parah.
Tanda-tanda hati mati adalah seseorang individu itu tidak akan terkesan dengan sebarang bentuk teguran, tidak merasa bersalah melakukan perkara mungkar yang dilarang Allah swt, berbangga dengan kesalahan yang dilakukan serta membenci kebaikan dan pihak yang melakukan kebaikan. Aimi bersyukur.
‘Barangkali sahabatnya sekadar terkeliru dan tersasar sedikit dari landasan yang sepatutnya.’ Aimi berbisik sendiri.
“Aku tahu, kau yang selitkan nota tu bawah meja aku.” Jawab Laila kasar. Hil
ang serinya sebagai seorang muslimat.
“Bukan ana. Anti pun tahu, bukan ana yang letak. Tapi FOI , Friends Of Islam madrasah. Kenapa nak jadikan ana kambing hitam pulak?” Tinggi suara Aimi menyoal kembali.
FOI. Tiada siapa pernah tahu, siapa FOI atau apa. Nota-nota dari FOI selalunya berkisarkan hadis dan firman-firman Allah sebagai teguran dan garis panduan.
“Kau tak payah nak bahankan aku. Engkau pun boleh je nak tulis nota macam ni dan guna kan nama FOI. Aku tahu kau dengki kan aku, Amy. Aku ada Akif dan kau dengan perangai bajet alim kau ni, sampai bila-bila pun Syafiq takkan pandang kau.” Angkuh bunyinya. Nama Syafiq yang diguna Laila untuk mengejeknya membuat Aimi tersepit seketika.
Malu apabila rahsia dan perasaannya dikhianati Laila dan didengari pula Akif yang sedari tadi memandangnya sinis.
“Redha Allah lebih baik dari redha manusia. Aku tak perlukan Syafiq dan kau dah tersalah percaturan.” Tukas Aimi, keras. Penggunaan katanya sudah berubah corak.
“Kau bukan tak sedar apa yang berlaku ni satu kesilapan. Cuma kau tu ego dan tak nak guna akal sendiri. Tamparan hadis sahih ni pasti kuat terkena batang hidung kau, kan?” Sambung Aimi lagi.
“Dan jangan lah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah sesuatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk. Pelajar cemerlang PMR macam kau seharusnya dah cukup mengerti surah Al-Isra’ ayat 32 ni!” Hujah Aimi ampuh. Laila menjadi pempan sementara Akif sudah memandang tajam susuk tubuh Aimi yang nampak gah berdiri. Kolam mata Aimi sebenarnya sudah bertakung air mata. Seboleh-bolehnya dia cuba tahan daripada tumpah, mengalir.
Akif berani. Bahu Laila dipaut lembut. Seolah-olah sedang menyalurkan kekuatan kepada kekasih hatinya yang lara kerana termakan kata-kata sendiri.
‘Siapa yang berani menidakkan firman Allah? Sudah tentu, aku tidak berani.’ Perlahan naluri Laila yang berbisik disingkirkan sebaik sahaja tangan Akif singgah pada bahunya yang masih haram untuk lelaki itu.
“La ikrohafiddin. Agama tak kisah, kau nak berlagak baik pulak.” Tenang tutur kata Akif ketika melafazkannya. Hati Aimi yang semakin rapuh, ranap sama sekali.
“Fahaman songsang. Kau...”
“Dah lah perempuan. Baik kau diam.” Potong Akif. Tangannya menepis kasar pula bahu Aimi.
‘Tak guna punya Akif. Berani kau sentuh aku.’ Mencerlang matanya memandang jasad Akif yang jauh lebih tinggi darinya. Cepat-cepat Aimi melangkah pergi.
Dia tidak boleh mengaji dan solat hari itu. Kesabarannya sudah sifar dan hatinya remuk seribu. Air matanya sudah mula membasahi pipi.
‘Ya Allah, kurniakan aku kekuatan. Berikan aku rahmatMu agar aku berjaya menjadi seorang mujahidah sejati di atas muka bumiMu ini.’
Langkahnya dipercepatkan. Destinasinya adalah untuk bertemu Ruqaiyah, naqibah dan zamilah yang bakal membantunya, dengan izin Allah.

::::::::::::::::::::::::::::::::::Cinta&Ukhuwah::::::::::::::::::::::::::::::

Syafiq membuka laman facebooknya pada siang hujung minggu yang redup dan damai itu. Dia keseorangan tinggal di villa selain ahli keluarga yang lain. Mak Piah, pembantu rumah sedang menyediakan makan tengah hari bersama anaknya Kak Lyn di dapur. Pak Mail pula masih kekal berada di pondok jaga yang telah dikhaskan.
Ibu, ayahnya dan Wani telah bergerak ke salah sebuah hospital swasta terkemuka di ibu kota sejak pagi lagi. Pada mulanya, Syafiq beria-ia mahu mengikut sekali. Maklumlah, siapa yang tidak akan risau apabila dimaklumkan mengenai saudara kembar sendiri mempunyai masalah kesihatan yang serius. Terkejut sungguh dia dengan berita itu. Wajah Wani nampak tenang sahaja.

“Alah bang, chill lah sikit. Akak bukan nya sakit parah pun. Cuma nak buat check-up je.” Pujuk Wani sebelum meninggalkannya seorang diri di rumah.
Fatihi Syafiq terpaksa berada di rumah kerana dia mempunyai kelas tambahan pada petang itu dan pada petang keesokan harinya.
‘Semua demi SPM dan demi kebahagiaan orang tua aku.’ Syafiq mengingatkan diri sendiri.

“Fiq, ibu dan ayah nak bawa Wani ke KL sebab nak buat rawatan susulan mengenai sakit adik awak ni. Awak duduk rumah saja, ya.” Pesan Puan Rafidah. Dia mengerti melihat anak lelaki tunggalnya berubah wajah. Syafiq memang tidak pernah diberitahu mengenai penyakit Leukimia yang dihad
api oleh kembarnya. Hal itu adalah permintaan Wani sendiri. Selama ini, sekiranya Wani ingin mendapatkan rawatan, abangnya tidak pernah tahu kerana mereka menuntut di sekolah yang berbeza sehingga berada di tingkatan tiga. Cuma pada hari ini, kebenaran mengenai penyakit Wani perlu diperjelaskan.
“Fiq, Wani sebenarnya menghidap migrain. Kami tak pasti sangat. Kalau ikut kata Wani, dia selalu pening-pening, sebab tu kami rasa Wani menghidap migrain. “ Encik Fariz pula menokok. Bertambah terkejut Syafiq dibuatnya. Wani sekadar mematungkan diri. Rasa bersalah turut terbit dalam hatinya. Kalau boleh dia tidak mahu kembarnya kecil hati dan dalam masa yang sama dia juga tidak mahu abangnya itu risau terhadap dirinya.
“Migrain? Teruk ke, kak?” Mendatar. Keperihatinannya terzahir pada riak wajah.. Pandangannya ditala menghadap Wani yang sudah bersiap dengan blaus labuh, denim, bersama shawl labuh yang litup menutupi kepala. Adiknya juga sudah siap berstoking.
“Akak bukan tak mahu bagitahu abang. Akak ingat kan akak pening-pening biasa saja. Semenjak dua menjak ni, kepala kerap sangat sakit dan pening-pening. Sebab tu akak nak ajak ibu and ayah hantar akak buat check-up. ” Wani tidak memandang tepat dalam mata Syafiq kerana bimbang saudara kembarnya itu berkecil hati dengannya. Lazimnya sejak kecil lagi, segala cerita dan rahsia mereka dikongsi bersama. Dia menekur memandang lantai kayu rumah mereka.
“Akak tak mahu abang risau bagai.” Sambung Wani lagi. Syafiq mengeluh perlahan sebelum bangkit dari duduk.
“Tak apa lah bu, Fiq tak kisah. Tapi, Fiq nak ayah dengan ibu tunggu sekejap. Fiq nak bersiap, nak ikut sekali.” Balas Syafiq. Dia akur dengan alasan Wani. Laju dia menuju ke tangga.
“Fiq, tunggu sekejap.” Arahan Puan Rafidah menyebabkan langkahnya terhenti. Dia berpaling menghadap wajah tulus ibunya.
“Fiq tak boleh ikut sekali. Fiq duduk di rumah ya.” Lembut pertuturan ibu memujuknya.
Syafiq buat muka hampa.
“Fiq masih mempunyai tanggungjawab yang lain. Tunaikan dulu tanggungjawab Fiq. Ibu dan ayah akan tunaikan tanggungjawab kami menjaga Wani. Sebagai abang, Fiq masih boleh mendoakan yang terbaik untuk Wani. InsyaAllah tak ada apa yang perlu dirisaukan.” Terasa aura keibuan Puan Rafidah meresap dalam tubuh tegapnya. Syafiq akur sekali lagi. Dia lihat Wani melemparkan senyum segaris terhadapnya.

Ulang tayang pendek pagi tadi hilang serta merta sebaik Syafiq dikejutkan dengan bunyi pop out chat di laman facebooknya.
‘Farouq rupanya.’ Getus Syafiq perlahan. Sapaan oleh Ketua Umum (KU) madrasah mendapat respon Syafiq.



Syafiq bersegera dan tidak membuang masa. Sekejap lagi pasti Kak Lyn akan memanggilnya untuk turun, makan tengah hari. Dia cepat-cepat membuka laman profil Akif ; AkieLaila. Satu persatu pautan dan komentar pada laman berkenaan ditinjau. Gayanya sudah seperti seorang perisik persendirian yang sedang mencari maklumat.

Syafiq menggeleng beberapa kali apabila matanya tertancap pada beberapa komen antara Akif dan Laila. Dia sendiri naik geli-geleman membaca komen-komen yang kononnya manja bagi pasangan kekasih itu.


‘Luv u Kie.’
‘Ela pnt lh hari ni. -,-’ kite jumpe lain kali, k?’
‘IMY baby. Esok jumpe kt skool <3’
‘Rasa nk peluk2 je Ela <3 sbb Ela ne nkl sgt !!’

Banyak lagi sebenarnya komen antara mereka yang begitu menjengkelkan pada pandangan mata kasar Syafiq. Dia tidak sanggup melihat lebih-lebih. Syafiq beristighfar panjang sebelum memanjatkan syukurnya ke hadrat Ilahi kerana dia dan adik kembarnya masih terpelihara dari melakukan perbuatan-perbuatan negatif dan maksiat sedemikian rupa. Semuanya berkat asuhan ibu dan ayah serta didikan berkualiti oleh pusat pentarbiyahan mereka.
Pemuda yang masih menghadap netbook itu, mendekat dirinya agar mudah melihat pautan-pautan kecil pada laman Akif. Dia menggaru ubun yang tidak gatal. Hairan dengan sikap remaja sebaya dengannya yang cenderung untuk ‘Like’ komen-komen Akif dan Laila yang dirasakan sangat tersasar dari landasan sebenar.
Tambahan pula kedua-dua mereka berasal dari sekolah agama yang tegas dalam memberi pentarbiyahan dan didikan mengenai hukum-hukum agama. Pada pendapat Syafiq, dia, Akif dan Laila, sebagai pelajar-pelajar keluaran madrasah seharusnya menunjukkan contoh yang terbaik ketika berhadapan dengan orang luar dan bukan sebaliknya. Jika tidak mereka, siapa lagi yang akan memberi contoh pada masyarakat serta saling ingat mengingatkan untuk beramal soleh antara mereka? Soalan itu berlegar-legar dalam pemikirannya. Soalan yang sentiasa mendidik kesedaran dalam jiwa mudanya.
Syafiq menggerakkan tetikus. Gambar terbaru Laila yang menjadi pautan dalam laman Akif diklik sekali.
Wajah manis Laila ditatap seketika tanpa perasaan. Muslimat itu mengenakan shawl satin singkat paras dada berwarna merah terang. Wajah putih kemerah-merahannya tampak lebih cerah disebabkan pengubahsuaian yang dilakukan ke atas gambar tersebut. Celak tebal melingkari mata bundarnya agar kelihatan galak. Dia mengenyit mata yang ditatarias dan pipi pula dikembungkan. ‘Barangkali Laila ingin tunjukkan kecomelan luar biasa dengan pose yang sebegitu rupa.’ Getus Syafiq.Tergelak kecil dia sewaktu menatap gambar muslimat itu sepintas lalu.

‘Elok-elok muka manis, disolek macam entah apa-apa entah. Tak cun langsung.’ Pandangan peribadinya hanya dibiarkan dalam hati. Seingat Syafiq, Wani juga pernah beberapa kali bergambar dengan aksi yang lebih kurang seperti itu. Tetapi, setahu dia, adiknya tidak pernah menyolek diri seteruk itu dan tidak pernah menjadikan gambar tersebut sebagai tatapan umum, sebaliknya sekadar suka-suka untuk simpanan peribadi sahaja.
‘Tak malu sungguh.’ Hati lelakinya mengomel lagi.
Dia beralih pula kepada komen-komen yang diberikan terhadap gambar berkenaan. Hatinya tidak lagi mengutuk tetapi sedih bercampur kecewa.

AkieLaila : huhu~ peliknya muke ne. *winkwink
ElaAkif : pelik ke? Eeiii, tak baek tw. Mengata org pulak xp
AkieLaila : nape? X bole terima ke? Jgn hrp la Akie nk puji Ela comey.. xp
ElaAkif : Eleh.. x comey pon, Ela ne Kie punye jugak kn? L
AkieLaila : eh, yeke? Haha
ElaAkif : buat2 x tw pulak. Gigit naty, baru tw. Huhu -,-
AkieLaila : TAKUTnye haha~ cpt la, klw Ela berani. LOL J
ElaAkif : I LUV BITE U <3
Myahana Ali : Yucks ! u guys, geli nye cnversation korg ><’
ElaAkif : yelahtu Mya. Kau pon 2 x 5 je bkn ak x tw xp
Myahana Ali : tp x la public sgt mcm korg. Tmbh lk, bkn ke korg ne student madrasah yg sume
alim2 tu?
ElaAkif : mmg la. Tp, kitorg pon teens mcm org lain gk. Da lh. ak x suke kau mention
psl madrasah.
Raudhatul Ain : Merah nya tudung.. MasyaAllah.. -_-“
Faqihah Husna : Astaghfirullahal’azim. Anti.. ish3~
ElaAkif : Raudah > dengki lh tu.
Qehah Husna > apa maksud anti, Qehah? X phm lh ana.
Mus : Bertaubat lh kalian sementara pintu taubat masih terbuka.
ElaAkif : Mind ur own business !!!!

Syafiq menggeleng beberapa kali.
‘MasyaAllah, degil betul!’
Berat juga kepalanya mengenangkan sahabat satu madrasah dengannya itu. Syafiq terpaksa berhenti tatkala Kak Lyn memanggilnya makan; seperti yang telah dijangka.
“Astaghfirullaha’azim” Istighfarnya masih tidak berhenti.
Setelah solat Maghrib berjemaah di surau berhampiran, Syafiq membaca surah Yasin di villa seorang diri. Bukan kerana dia takut kesunyian tetapi demi mendoakan agar segala pemeriksaan kesihatan yang dilakukan memberi perkhabaran yang menyenangkan. Hatinya risau semacam mahu ditenangkan dengan alunan ayat-ayat Allah yang berkuasa.
Telefon bimbitnya berbunyi runut lagu Kasih Kekasih menandakan terdapat pesanan yang masuk. Lantas telefonnya itu dicapai.
‘Fiq, nta sibuk ke malam esok? Ana nak ajak nta join ana pergi majlis ilmu dekat masjid berhampiran rumah ana, Masjid As-Solihin. Kupasan isunya menarik. Ana ingt nk pakat ramai-ramai join sekali. nta fikir2 kn lh dulu. Apa2 hal, inform kn pd ana.’
Pesanan ringkas daripada Kamal Adri disambut dengan senyum segaris. Syafiq dapat mengagak bahawa sahabat-sahabatnya yang lain seperti Farouq, Jayjay, Kama dan Adil turut mendapat pelawaan yang serupa daripada Edy.
Entah sejak bila, dia mula jatuh hati untuk menghadiri majlis ilmu di masjid-masjid dan surau, dia juga tidak berapa pasti. Kerana dirinya bukan semulajadi terdorong ke arah fikrah diniyyah. Barangkali atas dasar pengaruh sahabat-sahabat di madrasah serta tarbiah di sana telah menjadikan dia cinta kepada majlis ilmu sebegini.

“Marcapada, dalam kehidupan sehari-harian kita, masih terdapat sebilangan besar golongan yang prejudis dan memandang enteng terhadap peranan majlis-majlis ilmu seperti ceramah dan forum agama serta aktiviti usrah yang selalu diadakan di institusi pendidikan, masjid dan surau-surau. Mereka berpendapat bahawa aktiviti-aktiviti seperti tidak melibatkan pergaulan yang luas seolah-olah aktiviti sosial mereka akan menjadi terbatas dan tahap pemikiran mereka akan menjadi sempit. Pandangan dan tanggapan seperti ini seharusnya dikikis dari dalam jiwa seseorang yang bergelar Islam. Majlis ilmu sebegini sebenarnya bukan saja dapat mengeratkan ukhuwah sesama saudara seagama dan menambahkan ilmu agama semata-mata bahkan majlis ilmu agama pada masa kini, sudah mempunyai perspektif yang luas. Perkongsian informasi secara global dapat membantu individu muslim berfikir secara kritis dan kreatif bagi memantapkan kerohanian seseorang itu dan berinovasi dalam memantapkan akidah serta akhlak muslimin dan muslimat keseluruhannya. Melalui majlis agama juga lah, pergaulan sosial dapat berlaku secara sihat dan memberi manfaat, yang mana hal ini menunjukkan bahawa tanggapan orentalis Barat adalah salah. Majlis ilmu agama bukanlah bertujuan untuk mengongkong ahlinya malahan dapat mengukuhkan institusi masyarakat Islam itu sendiri. Setelah dirangkumkan kepentingan menghadiri majlis ilmu agama secara keseluruhannya, kita dapat kenalpasti dengan lebih jelas bahawa dengan kaedah ini, imej Islam yang berketerampilan, bersatu padu dan sepakat dapat ditonjolkan kepada masyarakat bukan Islam. InsyaAllah, dengan usaha yang diniatkan demi Allah dan rasulnya, kegemilangan Islam pada suatu ketika dulu dapat dikembalikan sekiranya umat Islam kembali kuat walaupun melalui peranan majlis ilmu yang kelihatan kecil di mata kasar para insan. Wallahu’alam”

Syafiq tersenyum segaris, sekali lagi. Ulasan pendek Nur Iman Aimi ketika hari pertama perkhemahan Ahli Majlis Tinggi Madrasah pada awal tahun itu kembali bertandang dalam jendela pendengarannya. Pada ketika itu, dia sememangnya mengagumi muslimat berkenaan yang berkeyakinan ketika berucap. Hujah Aimi telah meyakin kan para penonton yang terdiri daripada AMTM sendiri dan beberapa orang guru pengiring yang juga guru Biro Tarbiah. Perucapan awamnya yang cemerlang ketika itu telah menyebabkan dia terpilih sebagai setiausaha dalam organisasi tarbiah madrasah, Badan Dakwah dan Agama (BaDA) pada keesokan harinya ketika mesyuarat jawatankuasa.
Lewat malam itu, setelah menunaikan solat Isya’ dan dua rakaat solat hajat, Syafiq terlena di sofa fabrik baldu merah hati di ruang tengah tingkat dua villanya.

Cinta & Ukhuwah [Prolog]

Prolog
“Sesungguhnya apabila seorang muslim itu berjalan di atas jalan dakwah,
ia tidak berjalan dengan hatinya sahaja bahkan dibawa bersama hati saudaranya
justeru setiap pahala yang didapati sepanjang perjalanannya,
pasti akan terbias buat saudara seperjuangannya
-Mustafa Masyhur-
Terngiang-ngiang suara-suara barisan kepimpinan muslimat madrasah yang cekap berdiskusi sesama mereka. Sesekali membuatkan Wani kagum dengan sahabat-sahabatnya itu. Peristiwa tengah hari tadi ketika di sekolah terlayar entah buat kali ke berapa dalam kotak fikirannya. Wani mengeluh perlahan mengenangkan apa yang diperkatakan dan apa yang telah berlaku. Buku rujukan, buku nota serta beberapa buku latihan Biology dibiarkan di atas katil, tidak terusik. Leka dengan fikirannya yang jauh menjelajah ruang waktu. Bantal merah berbentuk hati dipeluk erat.
“Kak, abang ni.” Sapaan ringkas oleh abang kembarnya disusuli ketukan pintu. Perlahan-lahan pintu biliknya dikuak oleh Syafiq. Figura tegap itu kemudiannya mendapatkan tempat di meja studi menghadap Wani yang sedang duduk bersila di atas katil bujang.
“Abang tengok macam ada yang tak kena je dengan akak hari ni. Akak okay tak?” Soal Syafiq perihatin. Sekalipun Hawa Hanani tidak bercerita apa-apa kepadanya, sebagai kembar, Fatihi Syafiq pasti dapat mengagak bahawa sesuatu sedang menganggu sebahagian lagi dirinya itu. Di samping itu, dia juga gusar, takut-takut sakit adik kembarnya, menganggu lagi.
Wani tidak merespon soalan Syafiq sementara Syafiq pula masih kekal di posisinya; tidak berganjak pergi. Dia pasti Wani akan buka mulut kerana yakin ada sesuatu sedang bermain dalam benak adik kembarnya.
‘Hati, kuatkan lah semangat demi ukhuwah dan bia’ah solehah di madrasah.’ Monolog Wani, memujuk hiba dan debar yang menyapa tangkai hati. Diam.

ENTRI PENGENALAN



Assalamualaikum & selamat mlm.

entri kalini merupakan entri introduction.
just nk informkan yg lepas2 ni secara slow n steady aku
akn post mini novel aku ke dlm belog bertuah ni.
mini novel tersebut bertajuk

CINTA & UKHUWAH

korg baca lah taw.. (kalau rajin)
aku sangat hargainyeh..
kalau kerajinan tuu berlebihan,
komen lew sekali.

bai. wassalam

RALAT : Entri PLKN 9/2012

Ehem2..

nak buat announcement sikit (walaupun takde yg mendengar)
entri PLKN harituh ade ralat sikit lerr.
ade sorg brader ni, name beliau boleh pulakk tercicir
dari senarai wira2 n wirawati2 negara yang aku post.

mamat yang berkenaan ialah

NAJIBUDIN.

means, budak kelas 5 IBS, 10 org terpilih utk join program PLKN
kali ini & setakat ini.

[notakaki] Ajib potong rambut. persiapan utk ke PLKN kah??

Day Dream of Mine



Assalamualaikum wbt.

Time entri ne dibuat, azan Isya’ baru je berkumandang dari surau sebelah.

Suasana dalam bilik ponn sunyi sepi je sekarang sbb semua org menghormati azan

tersebut. Sama la macam aku juge..

Esok nk sekolah bebeh. Kalau boleh macam takmau jeh.. haha *uwish!

KOT dah habis means lepas ni, focus utama ke sekolah hanya lah prep utk

SPM 2011 semata-mata.

Anyway, bulan Julai adalah bulan projek/kerjakursus/peka & PLBS. Grrrr, sebok lagilah

hari2 aku lepasni. Tasmi’ ponn tak lagi. NAYA lahhh akuu. *padanmuke.

[straighttuthepoint]

Pic kat ats tuu diedit oleh adinda aku. Mmg la keje kegemaran die bebeh. Keje aku pulakk meng-kopi O mende ni dan pastakan ke dlm blog aku. Saje suke2 :)

[ade ank kwn mak aku tgh main wrestling due beradik. Hailah ngeri aku usya. Pi men jauh2 lerr.]

Berbalik kpd topic asal iaitu pic di ats.

Hehe~ alangkah indahnye kalau sesi dialog oleh Jang Geun Suk (Sukkie) tuu

diucapkan oleh die, die dan die kepada aku. Hahhahaha :D *berangan.

And, dialog Park Shin Hye tuu pulak adalah ucapan aku kepada die, die dan die.

Bahhhhh! Playgirl lahh pulak.

Kpd yang membaca entri ini,

ketahuilah, entri ni sekadar suka2. Aku saja nk meluahkan satu (saje) antara bnyk angan2 yang pernah TER-popping dlm kepala aku lama dulu.

IMPOSSIBLE beb.

Yang part peluk2 tuu, aku tak pernah aku TERberangan ponn. Don’t like lahh.

Anyway, peluk2 tuu kan dikire mendekati zina.. betol takk? Mendekati zina itu DILARANG KERAS dlm Kalamullah (Al-Quran) dan hukumnya HARAM. (Na’uzubillah) Takkanlah aku, die, die dan die yang ber-islamic education ni nak buat gitu. Mohon dijauhkan oleh Allah swt. *adekaitankah?

[notakaki] jgn marah ye duhai sahabat2 yang TER dan RAJIN baca entri mengarut ni.

Bukan selalu. Sekali-sekala jeh.

Assalamualaikum wbt. May Allah bless us.

Ditaip oleh:


Sunday, July 17, 2011

PLKN : 9/2012

Assalamualaikum wbt.
dah pukul 6: 46 sekarang. Elok ler, kepada mereka2 yang maseh TERtak solat Asar tuu bersegera menunaikannya.
Cuaca dekat Taman Ramal Suria petang ni, elok je; redup dan agak keemasan warnanye.
pepandai la bayangkan sendiri yer..

sebab Izzah Fauzi dok tanya aku bila nk keluarkan entri berkenaan PLKN. Maka, kalini, aku keluarkan lah entri mengenai PLKN. Ada sedikit maklumat mengenai wira2 dan wirawati negara tahun 2012, aku ambil dari belog AEN (maken rajin pulakk usya blog beliau) sbb aku pon tak berapa update sgt yg the latest one.

here we go..

Semua orang agak sibuk ckp psl PLKN..

Ade yg kata Utusan harini siarkan nama2 candidate yg BERJAYA mengikuti program ni..Tapi ade pulakk pihak yg menafikan.. tak tahu mana yg sahih sbb aku x usya paper. Utusan lak tuhhh. Bukan dh kena boikot ke????

Ada yang meraung tak berlagu sbb tak mahu join the PLKN; tapi apekan daya, dah terpilih dan diterima. Kalau tak nak jugak..mungkin JAIL lah jawabnyeh.

Yang tak TERPILIH, tapi nak pergi mengikuti..mulalah buat muka dukacita. Org lain sarankan dorg join secara SUKArela, dorg takmau pule; katenye biarlah dijemput barulah lebih bermakna..

Yg dah cek melalui sms, tak mahu join dan tidak diterima;Alangkah indahnya dunia, lega nya tak terkata :D

Budak putera yg duduk ostel, dlm kelas dok seludup henset budak luar yg tak berapa reti bahasa; cek nama melalui sms time2 tuu juge. Sume berkumpul n buat halaqah dengan muke yg menggambarkan debaran di dada. Bayangkan kalau kantoi dgn cikgu waktu tuu, mahunyeh kena lecture. Padan muka ! *jahat pulakk.

Ada jugak org yg diam tak buat apa2. Dia mls nk kecoh2 bertanya. Nama pon die tak cek entah dapat atau xditerima. Katenye malas. Nanti list nama dh smpi sekolah, tahu juge akhirnyeh. Papehalpon, tawakal moge2 tak tersangkut nama dlm senarai yg turut serta.

Aku? aku harap aku bukan antara the chosen one.. namun aku tak check juge, bukan sebab apa.. tapi kerana abah aku tak izinkannyeh. Maybe ayh aku risau sgt ank sulung yg tak pernah jauh dari femili diterima. Abah kata, bnyk2 doa supaya no. Ic aku tak termasuk dlm list yg diterima.

setakat ini, yang diterima dari MaHISS

(bakal wira & wirawati negara)

ibs:
1.fatah
2.faisal.
3.fadlin
4.radi
5.timah
6.adilla.
7.shiqa.
8.izzah
9.tika tozelan

razi :-
1.amirfarkhan
2.ashaari
3.fahriyah
4.athi
5.atika halimi
6.hazwani

rusyd :-
1.habeeb.
2.rusyaidi
3.naim adham
4.fitri
6.rufaida

khawa :-
1.zairul
2.meor
3.illi
4.suhailah

ghaza :-
1.wan
2.fansuri
3.hadi
4.akief
5.irfan
6.wani0
7.hanim
8.nailah
9.naziha hadi

tu je kot setakat ni .34 orang,

ol the best bebeh. doakan aku xdapat k.

[notakaki] Tahniah lerr Yani sbb dpt PLKN. wirawati tuuu, bukan calang2 gelaran.

cukuplah kau je yg terpilih, wakilkan aku sekali eh?? boleh laaa.

Assalamualaikum sekali lg. tata. GTG


Saturday, July 16, 2011

KOT :: MARIKH 2011



entri yang sangat panjang bebeh. I bet u ol mesti confuse.
ini entri or karangan BM? believe me. aku pon confuse gk cm korang2.

pic2 ni di-kopi O setelah menjelajah ke blog AEN dan MANAL.
itulah yg terjadik bile xde camera sendiri. terpaksa kopi2 dari org jeh. *rinduLUMIX!


sempat lg aku menyebok di situ. cam ke, aku yg mana satu?



sgt lah berbangga dgn perbarisan dan banner BURNING MARS kt belakang tuh.
tak sia2 semua org bekerja keras utk perbarisan kalini. Congrate everyone.


semua orang sangat happy. (betul ker andaian aku? ) macam juara keseluruhan
jeh. Padahal dapat no. 3. hahah. I'm still so proud of it. berbaloi memekik-mekik bg sokongn ktmereka2.



pic aku yang paling disaster. huhu, mmg alien habes kott.




serba merah membara. Cheno punye pose mmg takleh lwn. terbaekk lah



kesemua peserta perbarisan rumah Marikh. HEBBAT beb! mempertahankan 6 tahun juara perbarisan KOT. *bangge.


Assalamualaikum semua dan apa khabar? Wishing ol of in the pink of health! Sekarang ni dah pukul 2: 23 pg (usya jam baru :) aku tgh menaip sambel menjeling-jeling citer City Hunter. Omo~ Lee MinHo hensem sungguh ! :D

Aku buat entri ni siap2 dlm word sebelum dipastakan ke dlm blog ini.

Sbb, aku ponn tak sure bile aku dpt berbeloging. That’s y la bebeh.

Meh sini, meh. Nk story psl the whole day; 17th July 2011.

Bangon pg harini mmg la lmbt sbb semalamnyeh tuu aku tido lewat, tolong umi touch-up presentation beliau sebelum beliau ke SAS Putrajaya harini. Naseb baek lahh segala preparation dah dibuat mlm2 lagi.. fuhh~ SELAMAT.

Sampai sekolah, perhimpunan bagai… aku dan Capa’ bergerak ke Kamar Syifa’. Sbb kedua-dua kitorg maseh lacking dlm memberi sumbangan utk rumah sukan, maka aku dan dia amek keputusan utk meng-iron-kan baju2 pelajar puteri utk perbarisan nanti. Not bad doe bebaju yg dijahit pelbagai rupa oleh junior2 marikh. I loike the api!

N then, aku g jalan2 pulak. Usya khemah rumah sukan.. aku tgk khemah rumah sukan lain meriah yg amat. Timbul kebimbangan dlm hati. Tmbh2 lk, setelah diusya.. khemah marikh quite colourful. Takleh tipu laaa, I am a bit kecewa on that time. Rase mcm nk tlg je kaler2 n design siket2 (walaupon dah terlewat). But that isn’t my part. Tak manis pulak r

asanyeh. Banner aku dah design sampai dua. Kang orang kata aku GK pulakkk.

Masa pelajar2 acara puteri dh start, seperti kebiasaan lah. Aku antara org yg tak lokek melalak dn menyumbang suara sebagai tanda sokongan. *perasansendiri. Aku lega dpt tahu yg tahun ni sume org duduk ikot rumah sukan dgn expectation bahawa bila bersorak msti gempak n unite giler. But expectation hanya tinggal expectation. Tahun ni sokongan agk hambar . tak segamat tahun lps. But well, takpelahh. Takkan nk paksa org laen melalak mcm aku ko

tt.

[first time tgk City Hunter. Not bad lah *eksaited. Dah pukul 3!]

Bla3~ segalanya berjalan dgn lancar.

Leka2 bersorak dekat padang. Taw2 je Aen dah suruh aku siap2 utk perbarisan dgn yang lain. Acara yg dinanti-nantikan! (sbb aku just masok acara ni jeh) mule2 tuu, berlenggang jugak dgn yg len2. tapi sekali bile dh sampai kamar Syifa’ tuh, menggelabah jugak jadiknye. Ye la wehh, tambah2 lak time tuu ade sorg student junior dr rumah Hijau pengsan; x sed

ar. Bilik saket sesak dgn budak marikh, beberapa shbt budak yg pengsan tuhh n cekgu2 yg yg menjaga budak tuhh.

Last2 nada suroh pindah musolla. Time tuu mmg time kemuncak segala kegelabahan sbb emcee dah announce minta pelajar puteri perbarisan bersegera ke padang.

[Mencelahdisini] SYARFA’ SYAHIRA HAJAM, I’m sorry sbb dh slh conteng muke ko. My bad! N time kaseh kpd yg menconteng half of my face dgn PELAKA merah tu. Kpd

lain2 sahabat yg aku conteng muke kiut nyeh, maaf le kalau terosak kan mana2 part.

Terimakaseh gk Aen sbb menggadai sesungut alien kau.

[City Hunter dah habes : pukul 3:30 pg! OMD, bile aku nk pi tido???]

Mmg kagum dgn junior putera Marikh. Sbb diorg taat betul dgn apa yg di-p

lan oleh dak2 putre (bacth aku ke?) utk perbarisan. Tak sngke lak mereka2 nk marching td (even budak2 puteri suroh langkah besa n jln laju, they ol tetap constantly marching dlm keadaan LEMLEM ). Mmg la sami’na wa ato’na juge mcm ketua perbarisannyeh.

Masa perbarisan aku mmg proud (xleh sembunyi beb) tgk banner yg aku lukes dan kaler dipertonton kan. Yg BURNING MARS tuh. I love the way it sound like BRUNO MARS. Star tuuu. Kredit to TASNIM. In the same time, aku mcm spoil siket dgn banner EXTRATERRESTRIAL. Yg pertama sbb aku x puas; dpt lukes je n xdpt nak meng-kalernyeh. Yang kedua sbb budak putre x kaler ikot apa yg aku dh guide n yg ketiga sbb ianya x se

perti yg aku imagine + hrp kan. *demanding plakk.

Jgn bengang eh dak putre (walauponn aku taw korg xkan ketemu dgn blog neh)

MARS AWESOME yg seharusnye ditayangkan time lintas hormat terpaksa dibatalkan ats sbb yg sgt munasabah. *Kecewadisitu. Ak takot je team perbarisan marikh xdpt nk kekalkan kejuaraan perbarisan turun temurun disebabkan beberapa kekurangan yg hebat terjadi. Kami sume buat perbarisan ala kadar jeh; yg terdaya dan cuba utk menjadi seragam serta dlm masa yg sama berhati-hati supaya brg tak jatoh, tercicir n etc; sekaligus boleh disabitkan membuang s

ampah + mengotorkan pdg.

Alhamdulillah everything was fine at the end of the perbarisan.

Sesi fotografi pon berlangsung lah dengan teramat jayanya. Sebagai seorang yg dah xde camera, aku mmg tak sbr nk meng-kopi O pic (s) yg dh diambil oleh mereka2 yg lain.

Harini redup je. Angin bertiup sepoi bahasa. Again, Alhamdulillah. TERbatal hasrat aku nk be

li kipas Shiqa.

[menokoktambah] ngantoklahhhh. Sambung lagi nanti. Aku mmg enjoy menaip walaupun aku dpt rasa korg sgt bosan membaca. Karangan dua pages kottt.

Ehem3~ adek2 usrahku yg berada dlm rumah sukan laeh tuh, ketahuilah bahawa akak doakan awk2 dr jauh je. adek2 usrah yang len didahulukan.

Pelari2 Marikh (especially adek usrahku, Nadia) diutamakan. Hehe.

Tak sempat pon nk usya awak, awak dan awak. Taw2 je awak-awak sume dh smpi garisan penamat. Emh, tapi awk sy tak nmpk. sbb awk jauh dari kwsn penonton. Mule2 sy bajet cuak gk. Mana taw awk xleh lari. *menggelabahbeb. Naseb baek laa awk slmt. Relieved.

[notakaki] balek rumah dlm kol 3, teros tdo sampai azan maghrib berkumandang dari surau sebelah. Mimpi indah bak novel kott. Boleh pulakk la abang sedara aku yg xpernah2 muncul dlm daily life aku, jadi watak utama dlm mimpi aku.. pergh~ mainan tidur yg benar2 mempermainkan aku. Pastu g tusyen (add math) belajar tajok baru. Mmg sesak otak ak

u nk akses maklumat. Cikgu kat dpn punyelahh asyik mention bahawa tajuk ni adlh tajok paling senang. Maybe sbb aku tengah selesema n pening kott. *masehpeningdan selesema.

Baru teringat. Aku still xmakan mlm lagi kotttt. Makan kt sekolah pukul 2;30. lps balek tusyen pukul 10:30 tadi, aku just telan 5 ulas durian je kott. Anyway, mmg sedapla durian tuuh.

Assalamualaikum wbt. Almost 4 in the morning.

ditaip oleh:
semangat Marikh maseh berbaki lgi kott
walaupun dah nk dekat pukul 2 pg.
*poyoyangamat.





Friday, July 15, 2011

GO MARIKH!

Esok KOT !! *eksaited bebeh.

ehem3.. Assalamualaikum. Nampaknya entri kalini pun aku TERpaksa taip dgn kuasa turbo maksima ats asbab yg tertentu; cm bese lahhh.

esok KOT.. harini stay kt asrma smpai lewat petang. Pergh, suasana riuh buat preparation utk esok mmg laa agk indah pd mata kasar aku.. entah kenapa, tapi I loike it. tmbh2 lak ptg td berangin jeh MaHISS tuh, mood ak pon ok jeh; follow the flow. *ade kaitan kah?

TERIMAKASIH sekali lagi sbb aku TERamat lah sukenyehati dapat menconteng-conteng. Tambah lk harini siap dpt warna lagi banner tuu, mmg kegemaran lah tuu.
kredit to:
Tasnim
Mong
Nazihah
Ain

dan yang lain2 yg turut tak ketinggalan mewarnakan kain rentang puteh tuuu.
ILOVECOLOURS.

Marikh oh Marikh berusahalah esok. Aku sangat2teramat berharap agar kita sume (MARIKH) boleh lah jadik juara tahun ni. walaupun dh kalah tarek tali. *sobing.
semangat beb aku kali ni.. semangat kesukanan takpe kan?? Majulah sukan utk negara!!
*overkeh?

bosan3!!!
xde pic doe.. nk bt cane, LUMIX kesayangan dh pencen. siapa yg rajin, baca lah entri ini dgn penuh boring nyeh.. takdapat nk ditangani kekangan ini.

p.s. sy semangat. sy tengok awk pon semangat!! bagos3!! *xdekoje.

*KOT - Kejohanan Olahraga Tahunan

Wednesday, July 13, 2011

TENGS marikh 2011

entri ini aku taip dgn kuasa turbo ats sbb musabab tertentu.

disebabkab blog ini dimiliki oleh aku sebagai tuannya,
aku nak merakamkan ribuan kegembiraan serta jutaan terima kasih
kepada team Marikh; puteri2 form 5 khususnya sbb
membenarkan aku terlibat dlm urusan perbarisan KOT,
mempercayai aku untuk men-design beberapa mende alah seperti
bendera, banner dan kostum.

SEJUJURnyeh, aku bukan lah ingin kelihatan evereksaited semata-mata.
but sincerely I am happy sebab aku sangat enjoy dpt buat sesuatu yg aku sgt suke iaitu menCONTENG dan dlm masa yg sama dpt menyumbang utk my beloved rumah sukan
MARIKH pada tahun terakhir di MaHISS ini.

TENGS girls. u may think this is nothing. But it is so much exciting to me.
I enjoy it n glad that u guys trust me n merelakan aku membuat segala contengan2
yang berkenaan.

MARS the AWESOMENESS!

terimakasih. saya gembira dpt menabur bakti walaupun sedikit. *aceceh, ayt nk gempak je.

[notakaki] mintamaaf kerana tida gambar. GOSH! bukankah ianya teramat membosankan?

MARIKH JUARA, TERUSKAN USAHA bebeh.

go, fight & win :)

Practice Islam :)


Bismilahirrahmanirrahim dan assalamualaikum
slmt senja aku ucapkan.
semoga kita semua; muslimin muslimat sentiasa berada
di bawah naungan rahmat Allah hendaknya.
InsyaAllah.

aku nk share sedikit pesanan pd senjakala ini.
tazkirah la gk kirenyeh.
ehem3..
"sebagai seorang muslim sejak azali,
kita seharusnya menjadi role model dan duta yang terbaik
bagi memperlihatkan keindahan agama Islam."
......

"Jangan kerana kita, Islam terfitnah."
.......

"Islam itu indah dan segala-galanya yang
berkisar tentang keamanan.
tapi kenapa yg ramai masok serenti or terlibat
dgn rempit ialah belia remaja yg digelar
Melayu Islam?
Tepuk dada tanya iman. Persoalkan dgn akal bukan dgn nafsu.
Islam terfitnah kerana kehuduhan yg dipamerkan
penganutnya.
kenapa penganutnya terpesong jauh dari agamanya?
agamanya kah yg salah dan tiada guide-line?
sebenarnya... kerana
TIPUDAYA SYAITAN (yg direjam)
GODAAN HAWA NAFSU
(yg membawa kpd keburukan)
serta HELAH SETERU2 ISLAM
(yakni budaya kuning yg dibawa
dari Barat dsb)
Wallahu'alam.
.........

"To many people wear the title of MUSLIM,
but they DON'T PRACTICE Islam"

......

"Umat Islam akhir zaman,
keadaannya seperti buih2 di lautan.
Sangat banyak tetapi tidak kekal lama
dan mudah dimusnahkan."

......

Kalau kita tak berubah,
Islam itu tidak lebih sekadar pada nama shj.
Na'uzubillah..

Saturday, July 9, 2011

adab-adab berdoa


Doa adalah senjata bagi orang mukmin. Dalam kita berdoa, ada 6 anggota yang bekerja sewaktu kita berdoa.


Anggota yang pertama ialah tangan. Selama ini bila berdoa, kita berdoa dengan tangan yang lemah longlai. Seolah-olah kita tidak bersungguh-sungguh berdoa. Oleh itu sewaktu berdoa, kita hendaklah mengangkat tangan kita dengan bersungguh-sungguh.


Anggota kedua yang terlibat sewaktu kita berdoa ialah mata kita. Cari satu titik fokus di atas tapak tangan kita sewaktu berdoa supaya kita akan fokus sewaktu berdoa.


Anggota ketiga yang bekerja sewaktu kita berdoa adalah mulut kita. Sewaktu kita berdoa, kita hendaklah melafazkan doa kita. Tidak perlu terlalu kuat tpi ukuplah sekadar telinga kita boleh mendengar.


Oleh yang demikian, anggota keempat yang terlibat ialah telinga kita.Sewaktu mulut berkata-kata telinga kita mendengar apa yang disebutkan.


Anggota kelima yang terlibat ialah otak kita. Sewaktu berdoa, otak kita perlu bekerja. Seandainya kita berdoa, "Ya Allah, Kau ampunilah dosa-dosaku..." maka kita hendaklah membayangkan dosa-dosa kita.


Anggota keenam ialah hati kita. Semasa berdoa, hati kita hendaklah ikhlas dan yakin bahawa Allah yang berkuasa ke atas tiap sesuatu dan Dia jugalah yang menetapkan setiap dari perjalanan hidup kita.

[di-kopi O di sini]
Link

sambungan 9 July 2011

di kopi O dari blog brader solihin

Aku lawak btoi tengok status-status kat facebook yang dok maki-maki perhimpunan BERSIH 2.0 yang akan diadakan besok. Kononnya menyusahkan orang ramai nak masuk KL. Traffic jam la konon. Tapi kalau konsert malam merdeka dengan sambutan tahun baru tu, lautan api sanggup kau renangi. Parking kereta sebatu, jalan kaki 3km pun tak kisah. Tak ada pun kau nak merungut maki-maki.

Perhimpunan tu haram? Haram sebab polis degil taknak bagi permit. Ikut telunjuk siapa? Yang Di-Pertuan Agong dah perkenan BERSIH 2.0 tu, tapi media propaganda kerajaan terus melabelkan BERSIH 2.0 sebagai perhimpunan haram. Siapa yang derhaka Sultan sebenarnya? SUHAKAM pun dah cakap perhimpunan tu harus dilindungi. Yang buat provokasi nak huru-harakan perhimpunan aman tu siapa? Kalau bukan Perkasa, Patriot, Geng Silat Lincah dan yang seangkatan dengannya. Yang haramkan baju kuning tu apa kes plak?

[akumenaip]

apesal aku nak menyambung lagi entri tadi.. Wallahu'alam. Allah jua yang lebih jelas, sbb aku pon xsure sangat. aku ni salu dpt informasi lambat. sbb tu lah terjadi entri bersambung-sambung.

pendapat aku yg baru 17 tahun:

keji btul.. propa jeh kata org yg gi demonstarasi tuu attack polis dgn batu, pisau n etc.

dah3!! nk sambung lagi meng-kopi O daripada blog brader solihin.

Pandangan ulamak tentang perhimpunan aman atau demonstrasi.

1. Kebanyakan ulamak muktabar seperti Dr. Yusof Al-Qadhowi, Dr. Ali Jumaah, Syeikh Abdul Rahman Abdul Khaliq dalam kitabnya ( فصول من السياسة الشرعية ), Syeikh Salman Fahd Audah dan Dr. Sa'aduddin Mus'ad Hilali serta kebanyakan ulamak masa kini berpendapat HARUS mengadakan demostrasi aman lebih-lebih lagi ia dibenarkan oleh perlembagaan sebagai cara untuk rakyat menuntut keadilan dan menyuarakan hak serta pendirian mereka.

Malah gabungan suara rakyat yang ramai lebih didengari dari menyuarakannya bersendirian. Ini berdasarkan Firman Allah bermaksud : "Dan tolong-menolonglah dalam mengerjakan perkara kebaikan dan taqwa, jangan tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan" (al-Maidah : 2).

Dalam kaedah fiqh juga ada menyatakan : "Asal sesuatu perkara itu harus selagi tidak ada dalil qat'ie dan sorih yang mengharamkannya.

2. Diriwayat dari ibnu Abbas bahawa Sayyidina Umar al-Khattab ketika menjawab soalan ibnu Abbas tentang kenapa dia digelar Al-Faruq oleh Rasulullah S.A.W . Ini kerana disebabkan keberaniannya bersama dengan Sayyidina Hamzah memimpin dua saff muslimin yang turut disertai oleh Nabi S.A.W berjalan beramai-ramai menuju ke Masjidil Haram untuk menzahirkan Islam dan kekuatan muslimin di Mekah. (تاريخ دمشق /حلية الأولياء)

3. Demonstrasi walaupun dilihat berasal dari Barat tetapi intipatinya tidak bercanggah dengan dasar Islam dan erti kemanusiaan. Malah himpunan umum menjadi salah satu syi'ar islam dalam menzahirkan' izzah, kekuatan dan kesatuan umat Islam seperti himpunan ketika solat berjemaah, hari raya dan ketika ibadat haji.

4. Diriwayatkan dari ibnu Abbas, Hadis yang dikeluarkan oleh Syaikhan (Bukhari dan Muslim) bahawa Nabi S.A.W suka menyamai Ahli Kitab pada perkara yang tidak ada perintah tertentu berkenaannya. Malah Rasulullah S.A.W ketika membina parit dalam perang Khandak,membuat cop dan asal kaedah jual beli salam juga mengambil contoh dari orang bukan islam. Sistem Kharaj juga diambil oleh sahabat dari negara Parsi.

5. Demonstrasi bukan bermaksud menentang atau mengangkat senjata menghadapi pemerintah. Ia adalah sebagai salah satu cara untuk menasihati pemerintah dan menegahnya dari terus melakukan mungkar serta ketidakadilan terhadap rakyat.

Ini berdasarkan dua Hadis Rasulullah S.A.W : "Agama itu nasihat". Adapun Hadis yang kedua : "Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah menegahnya dengan tangan, sekiranya tidak mampu, tegurlah menggunakan lidah dan jika tidak mampu juga, maka dengan hati dan ia selemah-lemah iman".

6. Kaedah المصلحة المرسلة " dan " للوسائل حكم المقاصد " juga menjadi hujjah selagi tujuan iaitu maslahah yang mahu dicapai diakui oleh Islam serta mendatangkan manfaat kepada rakyat. Antara maslahah yang diperakui mendatangkan padanya manfaat seperti nasihat kepada pemerintah, meneguhkan pendirian umat Islam pada perkara hak dan memperkukuhkan suara rakyat menentang ketidakadilan pemerintah.

Maka cara ini dikira harus seperti hukum tujuannya juga. Dengan cara ini juga, ia dapat menolak kerosakan (مفسدة) dalam sesebuah masyarakat seperti rakyat akan selamanya dilihat lemah dan boleh ditindas sesuka hati oleh pemerintah dan rakyat akan terus diperintah oleh pemerintah yang zalim.

7. Di Malaysia contohnya,terdapat peruntukan undang-undang yang memberikan kebebasan bercakap,berhimpun dan berpesatuan kepada rakyat seperti yang termaktub di dalam Perlembagan Perseketuan Malaysia pada perenggan (a),(b) dan (c) di dalam fasa 1,perkara 10,bahagian 2. Peruntukan ini jelas membenarkan himpunan aman diadakan selagi tidak melanggar syarat yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan. [KLIK SINI]

8. Terdapat sesetengah ulamak yang berpendapat HARAM mengadakan demonstrasi dengan beberapa hujjah seperti perbuatan ini tidak pernah dilakukan oleh para sahabat dan ia dikira perkara bida'ah yang ditolak.

Cara ini juga diambil dari Barat dan melakukannya seolah-olah mnyerupai orang bukan islam sebagaimana sabda Nabi S.A.W yang bermaksud : "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia dari kalangan mereka". Ayat Al-Quran yang mewajibkan taat kepada pemerintah dan kaedah "" سد الزريعة juga menjadi hujjah pendapat ini.

9. Hujjah pendapat ini dijawab oleh ulamak seperti Dr. Sa'aduddin Mus'ad Hilali di dalam kitabnya( الجديد في الفقه السيا سي المعا صر ) bahawa demonstrasi tidak termasuk perkara bida'ah yang ditolak kerana pernah dilakukan dan dipimpin oleh Saidina Umar dan Saidina Hamzah ketika zaman Rasulullah S.A.W. Cara ini juga walaupun dilihat menyerupai perbuatan bukan Islam tidaklah menjadikan ia haram kerana Islam hanya mengharamkan menyerupai bukan Islam pada perkara yang bertentangan dengan sesuatu Nas daripada syara' seperti cara ibadah mereka.

Demonstrasi juga tidak menafikan suruhan mentaati pemerintah disebabkan ia dibenarkan oleh perlembagaan. Maka himpunan tersebut boleh dilakukan selagi mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.

Diriwayat dari Imam Bukhari sesungguhnya Nabi S.A.W bersabda : " المسلمون عند شروطهم".Kewajipan mentaati pemerintah juga hanyalah kepada perkara taat dan bukan maksiat seperti sabda Nabi S.A.W yang bermaksud : "Tidak ada ketaatan pada makhluk pada perbuatan maksiat kepada pencipta".

10. Adapun hujjah "menutup ruang" yang boleh mendatangkan kerosakan seperti kerosakan harta awam, perbalahan dan kerugian peniaga-peniaga dijawab oleh Dr. Yusof al-Qardhawi bahawa kaedah ini tidak harus digunakan sehingga menjadi wasilah untuk melarang usaha mencapai maslahah yang lebih utama dan diakui oleh Islam.

Ini kerana kerosakan yang dijangka berlaku boleh diatasi dengan kawalan pihak keselamatan dan janji dari penganjur untuk tidak melakukan kerosakan dan perbalahan sepanjang himpunan aman. Malah beberapa siri himpunan yang telah lalu membuktikan peniaga-peniaga tidak mengalami kerugian bahkan mendapat keuntungan berlipat kali ganda dari hari-hari biasa.

Wallahu 'alam...

[sumber asal]