BAHASA :
- al'tariqah al mu'tadah .
Ertinya cara atau peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali .
- Turut dikenali sebagai al - sirah .
ISTILAH :
- ( perkara yang lahir daripada Nabi Muhammad saw selain drpd al - quran ) ( sama ada dlm bentuk ucapan , perbuatan , sifat , pengakuan dan taqrir ) ( baik sebelum dibangkitkan menjadi rasul atau selepas baginda dibangkitkan menjadi rasul . )
Hadis terbahagi pada DUA .
1 ) Dari aspek kesahihan
2 ) Aspek bil . perawi
Hadis dari sudut bilangan perawi
- Jumhur ulama ' membahagikan sudut bilangan perawi kepada dua bahagian iaitu hadis mutawatir dan hadis ahad . Hadis masyhur pula termasuk pd pembahagian hadis ahad .
- HADIS MUTAWATIR
- Ciri - ciri hadis mutawatir :
- Diriwayatkan oleh sejumlah perawi - ertinya hadis yang diriwayatkan dalam setiap rangkaian sanad dan pada setiap tabaqah (peringkat) adlh ramai / banyak .
- Diterima ramai orang - ertinya , jumlah periwayat yang ramai dalam setiap sanad adalah dengan jumlah yang seimbang . Jika jumlah tersebut hanya pada sebahagian sanad shj maka tidak dinamakan mutawatir .
- Mustahil sepakat berbohong - ertinya mustahil bagi akal (tak logik) periwayat mampu sepakat melakukan pemalsuan sedangkan hadis tersebut diriwayat secara beramai - ramai dalam setiap sanad pada setiap tabaqat .
- Sandaran berita pada pancaindera - ertinya periwayat menggunakan lafaz yang memberi keyakinan kepada sesiapa yang mendengarnya . Dlm erti kata lain penyampaian hadis bersandarkan pancaindera adlh seperti periwayat mengguna lafaz سَمِعْنَا atau رَأَيْنَا pada permulaan sesebuah hadis .
- Contoh hadis mutawatir :
- مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّار - Hadis ini diriwayatkan oleh 70 org sahabat . *rujuk SINI*
- لَقِّنوا مَوْتَاكُمْ لآ اله الآ الله - Hadis ini diriwayatkan lebih 20 orang sahabat *rujuk SINI*
- المَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ - Hadis ini telah diriwayatkan oleh 13 orang sahabat . *rujuk SINI*
- Kategori hadis muatawatir :
- Mutawatir Lafzi - mutawatir periwayatannya dalam satu lafaz . Makna dan hadis , kedua-keduanya memang mutawatir (sama dr sudut lafaz dan makna dalam setiap periwayatan)
- مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّار
- Mutawatir Maknawi - Hanya maknanya yang mutawatir tetapi lafaznya tidak mutawatir . (Sama hadis dalam periwayatan pada setiap tabaqat adlh pada sudut sama maknanya)
- كان رسول الله صلّى الله عليه وسلم يرفع يديه في الدعاء حتَّ يُرَى بياضا إبطيه
- كان رسول الله صلّى الله عليه وسلم إذا رفع يديه في الدعاء لم يحطَّهما حتَّ يمسح بهما وجهه
- Kedua - dua hadis mutawatir maknawi di atas berbeza lafaz dan perincian maknanya namun mengandungi pengertian umum yang sama iaitu , mengangkat tangan ketika berdoa . Persamaan inilah yang merujuk mutawatir pd makna tidak pd lafaz .
- Jumhur ulama sepakat bahawa hadis Mutawatir menduduki tempat kedua selepas Al-Quran . Ulama' sepakat hadis mutawatir memberikan pengetahuan yakin dan qat'i . Sesiapa yang menolak hadis mutawatir dikira kafir.
- HADIS AHAD
- Ciri - ciri hadis ahad :
- Mempunyai jalan - jalan riwayat yang berbagai hingga sampai kpd Rasulullah saw .
- Sanadnya diriwayatkan melalui pelbagai peringkat rawi
- Jumlah rawi tidak mencapai jumlah rawi hadis mutawatir . Ada yang kata tidak melebihi 10 orang rawi dlm satu tabaqah .
- Jika sesetengah tabaqah sampai ke bilangan mutawatir dan sesetengahnya tidak , ia juga dipanggil hadis ahad .
- Kategori hadis ahad :
- Terbahagi pd tiga : Masyhur , 'Aziz , dan Gharib .
- Hadis Masyhur - Diriwayatkan oleh TIGA orang perawi dan ke atas dlm setiap tabaqah , tetapi tidak mencapai jumlah hadis mutawatir ( kurang 10 orang dalam setiap tabaqah)
- contoh hadis masyshur dlm kalangan ahli hadis : المسلم أخو المسلم
- contoh hadis masyhur dlm kalangan ulama fiqh : لا ضرر و لا ضرار
- Hadis 'Aziz - Diriwayatkan oleh DUA orang perawi sama ada dlm satu tabaqah ataw beberapa tabaqah sanad .
- Hadis Gharib - hadis yang diriwayatkan oleh SEORANG PERAWI pada mana-mana tabaqah
- contoh hadis : إنما الأعمال بالنيات و إنما لكل امرئ ما نوى.
- Hukum yang diambil dr hadis ahad adlh bersifat zanni tetapi wajib beramal dgnnya jika cukup syarat sebagai hujah syarak .
- T O B E C O N T I N U E D -
[notakaki] sorry tak dpt habeskan the whole topic about al - Sunnah . Nampaknya aku amek masa yg lebih lama drpd yang aku jangkakan . In shaa Allah aku akan sambung nota ini secepat mungkin sooner . BTW , setakat apa yang dapat disudahkan pd siang harini , semoga bermanfaat hendaknya . Assalamualaikum gaiss .
# Kalau tak keberatan , mohon korang KLIK ads (iklan nuffnang) dkt bahagian kiri blog ni :)