Thursday, August 1, 2019

A du'a of mine

Biasanya di malam-malam sebelumnya yang tidak boleh segera lelap dan lena, fikiran aku akan lebih terisi dengan risau tidak tentu hala, sejenis bimbang yang dipanjang-panjang entah hape-hape. Salahkan diri sendiri, yang suka memikir semua perkara dalam satu-satu masa. Lebih-lebih lagi memikirkan hal-hal sekitar yang bukan dalam jangkauan kemampuan diri sendiri (tentang bagaimana nak menguruskannya atau mendepaninya), lebih-lebih lagi memikirkan urusan mendatang (yang sedangkan esok lusapum belum dijamin hidup. Tapi berfikir sakan, macam.. "Yakinnya kamu," gitu).

Tetapi malam tadi, tak semena-mena ter-sentimental pula. Sebak sebab terdetik betapa khilafnya diri sendiri. Khilaflah, dok meletak bimbang di bahu sendiri. Sedangkan apa-apa perkarapun sepatutnya konsepnya adalah diserahkan kepada Allah swt. Apa yang ditakdir terjadi tetap akan terjadi. Dan apa yang tidak, akan tidak terjadi jika Allah berkehendak. It's a groundless worries. Berbanding risau yang sampai susah nak lena, adalah elok convert setiap satunya sebagai doa. Sejenis self-realization sambil berbaring. Itu yang, lalu sebak.

Dan dalam banyak-banyak hal yang dirisau. Itulah, salah satunya yang dah ditukar jadi doa. Doa dulu, lalu ditaip balik. Kalau ikut dalam kepala lagi berkecamuk susunannya. Apapun, kurang lebih begitulah harapannya.

Dan banyak lagi. Semoga setiap hal yang dibimbangkan, kelak dapat ditukar jadikan doa dan pengharapan. Semoga kalau jadi, Allah jadikan kita bersedia berdepan dengannya dan memberikan kekuatan. Begitu juga sebaliknya. Allah-lah sahaja tempat bergantung dan Allah, DIA sebaik-baik penolong. Hasbiallah wa ni'mal wakil, ni'mal mawla wa ni'mannasir. Allahumma aamin. 

No comments: