Friday, February 21, 2014

Nahu dan Sorof : Apa yang perlu diulangkaji?

Assalamualaikum wbt.
Petang ni nak buat sedikit perkongsian tentang nota Bahasa Arab.
Sebelum go through nota tersebut, kita go through dulu sukatan pelajaran.

Untuk paper sem ni ada tiga bahagian utama.
1) Ringkasan
2) Nahu & sorof
3) Adab nusus

Bagi aku lah, sebab aku sangat clueless tentang ringkasan maka aku akan berfokus pada nahu sorof dan adab nusus terlebih dulu.

Okay, so ini adalah secara umum sukatan untuk bahagian nahu.
  • الإضافة
  • النعت
  • الحال
  • العطف
  • الإستثناء
Ini pulak adalah secara umum sukatan untuk bahagian sorof.

  • المثنى
  • الجمع
    • جمع المذكر السالم
    • جمع المؤنث السالم
    • جمع التكسير
  • النسبة
  • الفعل المعتل
  • الاسم المعتل

Kiranya kalau ada nota yang ingin aku kongsikan lepasni, hanya akan berkaitan dan berfokus pada dua bahagian ini in shaa Allah. Nota yang akan dibuat adalah based on nota aku sendiri yang mungkin akan ada kekurangan dan salah silap di mana-mana. Nota aku pun banyak rujuk daripada kawan-kawan lain sebelum ni. Jadi mohon betulkan mana yang salah. jangan segan-segan tegur ya..

# Thanks to Qilah. Dia yang provide sukatan ni. In case nak sukatan yang lengkap, boleh rujuk laman MPM.