Thursday, July 19, 2012

ya Ramadhan [ 21st July 2012 ]



Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia





“Ahlan wasahlan ya Ramadhan.” ^.^v
Kita semua biasa dengar ucapan ini diambang Ramadhan bukan? Sbb pe tuh? Sebab Ramadhan itu bulan yang mulia. Dalam bulan Ramadhan jugak ada satu malam yg lebih baik dari seribu bulan iaitu malam Lailatul Qadar. That’s why lahh Ramadhan sgt special dan ramai antara kita yang menantikannya.




Time bulan Ramadhan, ramailah antara kita-kita ini yang rajin bertadarus, menjaga percakapan, menjaga ikhtilat, qiam, menambah amalan2 sunat secara drastik dan sebagainya. Semua neh fenomena biasa. Tapi sayang seribu kali sayang, perkara-perkara ma’ruf ini cuma berjalan dgn jayanya time puasa shj. Selalunya bila start raya, maka ter-stop jugalah kerajinan kita. Cadangan aku untuk kalian yang membaca dan diri aku sendiri untuk Ramadhan kali ini, lebih baik jangan berubah mendadak sgt sampaikan semua amalan sunat dipulunnya. Cukuplah kita buat mana yang termampu tetapi istiqamah dari semasa ke semasa; InsyaAllah.

Aku yakin, Allah hargai effort kita untuk menjadi hambaNYA yang lebih berjaya dunia dan akhirat melalui kesungguhan kita menjadikan amalan sunat yang tak berapa nak banyak itu sebagai amalan yang berterusan; istiqamah.


“Ibadah wajib dikekalkan, amalan sunat biar berterusan agar keimanan dapat ditingkatkan”



Selalunya kita akan berdoa agar Ramadhan setiap tahun sampai kepada kita. Sebagai seorang hambaNYA, aku juga tak lari dari pengharapan macam tuh and yet, Alhamdulillah.. I am so thankful untuk merasai Ramadhan tahun ini. Tapi nampaknya adik perempuan aku tak berkesempatan menyambut kedatangan Ramadhan tahun ini. Sape yang sangka? Aku tak pernah terbayang aku akan sambut Ramadhan tanpa dia. #sebakdada. Kata abah aku, takdir adalah sesuatu yang tidak dijangkakan, berlaku apabila DIA menghendakinya. Dan rahsia untuk setiap yang berlaku itu milikNYA – Wallahu’alam.

Pemergiannya menyedarkan aku tersangat-sangat. Umur kita ne, kalau Allah nak tarik bila2 pon boleh. Adakah aku berkesempatan menyambut kedatangan Ramadhan tahun depan? Aku pon clueless. Maka oleh yang demikian, aku berharap, agar aku sendiri kuattabahcekal untuk melalui ramadhan demi ramadhanku sebagai seorang hambaNYA yang terbaik, yang istiqamah dalam amalannya. Sekurang-kurangnya, aku takkan menyesal sekiranya Ramadhan kali ini Ramadhan terakhir aku.
In my opinion, manusia neh leka sangatkan (especially aku laa, yg tersangat khilaf) ? Walaupun tahu ajal itu pasti dan akan sampai pada satu waktu yang tidak diketahui serta boleh terjadi pada bila-bila saja dengan kehendakNYA, soal ajal maut ini tak pernah begitu memberi kesan dalam hati dan sanubari.
#muhasabah




[notakaki] aku prepare lima tips untuk 5 hari pertama Ramadhan. No worries, tip2 yang seterusnya akan aku kongsikan nanti, InsyaAllah. So guys, let’s make a move! Semoga Ramadhan ini mendekatkan kita dengan rahmat dan kasihNYA dan semoga kita sama2 dapat jadi yang terbaik utk agama kita neh. Amin ya Rabbi ^.^v

No comments: