Saturday, September 24, 2011

Makcik oh makcik

antara hasil contengan aku yang sempat diconteng time2 exam percubaan.
puas hati betol dengan contengan kalini.


Assalamualaikum..
Nak hapdet belog tapi sebenarnyeh otak tengah blackout.

*mentolbercahaya*
Semalam aku g open house di rumah jiran, bertiga dengan my sis (s).
Aku pakai blouse baru tau. *eksaited* aku beli sendiri kottt. Dengan duit raya aku la ofkos. Adek aku yang first tu ponnn pakai blouse baru dia gak; yang mana kitorang beli di butik yang sama. Baru je lagi. Tu yang kiteorang terasa nak tayang kat orang.

Kitorang amek makanan dan duduk lah atas bench yang makcik tuan rumah dah sediakan. Maka, bergosiplah kami tiga orang. Sepanjang kitorang tengah makan, sambil bergosip PLUS sambil control sopan santun.. adek aku yang second ni perasan macam ada seorang tetamu merangkap makcik tengah pandang kitorang dengan EKOR MATA beliau. Kitorang cepat2 tutup majlis. Takut jugak kalau2 makcik tuu terdengar gosip2 kitorang; mesti dia ingat kitorang ini anak2 gadis zaman globalisasi yang kurang sopan.

Kitorang sambung makan. Aku makan soto, adek aku makan nasi goreng. Yang sorang lagi tuuu, keje die refill air jeh. Makan. Diam. Sopan. Itulah tiga perkataan pendek yang menggambarkan sikap kitorang.



Masa adik aku yang pakai blouse baru tuuu bangun n merayau-rayau cari juadah untuk disantap. Adik aku yang tak makan tuu SEKALI LAGI perasan yang makcik tuuu dok skodeng2 adik first aku. Aku sebagai kakak sulung yang bertanggungjawab, skodeng lah sekali. Mana taw kot makcik tu tengok sebab adek aku tengah beraksi dengan aksi kurang manis kerr, tengah ketawa nak rak kerrr..boleh lew aku tegur.
Anyway, aku tak dapat jawapannyeh.

Time kitorag tengah sambung menyantap. Tibe2 makcik tu bersama dua orang lagi makcik yang ada bersamanya tegur adek first aku. (mereka duduk sebelah bench kami)

Makcik yang asyik USYA2 tuu – m1,
kawan makcik tuu – m(a) dan m(b)
adek first aku- aduh
aku     

m(a)     : Cantik blouse.
Adek   : *sengih* (kene puji laa katakaannn.)
m(b)    : Beli kat mana?
Adek   : ahh.. dekat2 je. Sekitar2 sungai ramal.
aku      : Cik, baju ni beli dekat butik yang baru bukak ttuu. *mencelah* setentang je. dekat2 dengan 7 E
m1       : Yang dekat dengan restoran Yus tu kan?
aku dan adek aku mengangguk.
m1       : *sengih lebar* hahhh, betul lah kan. dan bla3... (bersembang dengan makck2 lain)

aku dengan adik aku terdiam sekejap. aku cakap dengan adik aku, entah2 makcik tuuu tauke butik tuuu.
Manalah tau yang kitorang lu cuma pekerja je... so adek aku pon pasang telinga kejap.
Dia dengar makcik tu tengak kembang2 dan syok cerita kat kawan2 beliau pasal butik tuuu.
Ahhhh. memang sahlah butik tu butik beliau.

Cessssss . Jatuh waterface aku. Menyesal tanya. Ingatkan makcik tuuu memuji dengan ikhlas dan tulus.
rupanya ada fishball di sebalik spagetti.

"Lain kali taknak beli lagilah baju kat situ" (aku pernah terdetik macamni. tapi aku tarik balik
apa yang aku fikir. Baju kat situ aku suka. Takkan aku taknak beli semata-mata sebab makcik tu?
no way mannnn.


sekian. Assalamualaikum wbt. sorry makcik!

1 comment:

abc said...

gambar yang last kau lukis?lawa2!