Wednesday, October 2, 2013

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu & Malaysia

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (PBB)

  • Ditubuh selepas Perang Dunia ke-2 pada 24 Oktober 1945 di Amerika Syarikat.
  • Nama sebelum tertubuhnya PBB : Liga bangsa-Bangsa
  • Terdapat 193 buah negara anggota dan Malaysia merupakan negara ke-92 yang menyertai PBB.
  • PBB beribu pejabat di New York, AS
MATLAMAT PENUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (PBB)
  1. Menjamin keamanan & keselamatan antarabangsa (peperangan mungkin dilancarkan untuk tujuan ini). PBB berperanan sebagai orang tengah
  2. Mewujudkan hubungan baik antara negara-negara merdeka dengan cara menyelesaikan pertelingkahan sekiranya berlaku dan bertindak sebagai meja rundingan bg satu-satu masalah.
  3. Menyatukan penduduk dunia melalui pelbagai badan-badan dan unit yang berada di bawah PBB.
  4. Menggalakkan pertumbuhan ekon, sosial, kebudayaan serta melindungi hak asasi manusia.
6 BAHAGIAN UTAMA DALAM PBB
  1. Majlis Perhimpunan Agong
  2. Jabatan Urusetia (Sekreteriat)
  3. Mahkamah Pengadilan Antarabangsa
  4. Majlis Ekonomi dan Sosial
  5. Majlis Amanah
  6. Majlis Keselamatan

  • MAJLIS KESELAMATAN
    • Mainkan peranan paling besar/ paling berkuasa dalam PBB
    • 15 negara yang menjadi anggota majlis ini.
      • 10 anggota tidak akan diundi oleh negara anggota PBB / melobi negara
      • Terdapat juga beberapa negara yang memohon sebagai anggota tetap.
        • India
        • Brazil
        • Jepun
        • German
      • Terdapat 5 anggota tetap yang diberi kebenaran memiliki senjata nuklear dengan jumlah yang dibenarkan. Negara-negara anggota ini merupakan negara yang mempunyai kuasa veto dalam majlis.
        • Amerika Syarikat
        • Rusia
        • Britain
        • Perancis
        • China
    • Objektif Majlis Keselamatan PBB adalah, mendengar, membincang dan menyelesaikan m=isu pertelingkahan antara negara-negara anggota.
    • Keputusan Majlis Keselamatan dinamakan "Ketetapan Majlis Keselamatan PBB"
    • Malaysia pernah menjadi ahli majlis pada tahun 1965 (dengan Somalia) , 1989 dan 1999.
    • Badan-badan Pengaman PBB :-
      • UNOMOZ - United Nation of Mozambique
      • UNOSOM - United Nation of Somalia
      • UNAVEM - United Nation of Angola Verification Mission
      • UNPROFOR - United Nation of Protection Force
    • Penglibatan Malaysia dalam pasukan pengaman PBB :-
      • Pasukan Pengaman Timor Leste
      • Pasukan Pengaman di Somalia bawah misi UNOSOM
      • Pasukan Pengaman di Bosnia Hezegovina bawah UNPROFOR
    • Ahli-ahli majlis bergilir-gilir memegang jawatan pengerusi pada setiap bulan.

  • MAJLIS EKONOMI DAN SOSIAL
    • Objeltif penubuhan majlis :- Memberi khidmat taraf hidup penduduk dan negara-negara dunia.
    • Pertubuhan-pertubuhan di bawah majlis ini :
      • UNESCO
        • ditibuhkan pada 1945
        • Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan PBB
        • Beribupejabat di Paris, Perancis
        • Tujuan UNESCO :- 
          • bantu negara-negara anggota membina keupayaan manusia dan institusinya dalam pelbagai bidang.
          • menggalakkan kerjasama antarabangsa dlm kalangan negara anggota dalam bidang pendidikan, sains, sosial, kebudayaan dan komunikasi
          • berfungsi sebagai pusat menyebarkan dan berkongsi maklumat serta ilmu pengetahuan. 
      • WHO 
        • Pertubuhan Kesihatan Sedunia
        • Beribu pejabat di Geneva, Switzerland
        • Matlamatnya, untuk meningkatkan taraf kesihatan manusia sejagat
      • FAO 
        • Pertubuhan Makanan dan Pertanian
        • Beribu pejabat di Rom, Itali
        • Matlamat untuk :-
          • meningkatkan pengeluaran makanan
          • baiki sistem agihan makanan
          • atasi kebuluran
      • ILO
        • Pertubuhan Buruh Antarabangsa
        • Ditubuhkan pada 1910 ketika penubuhan Liga Bangsa dan masih dikekalkan.
        • Menegakkan keadilan sosial khususnya untuk golongan pekerja
        • Gubal standard hak-hak asasi minimum bagi buruh seperti :-
          • Kebebasan berpersatuan
          • Hak untuk mengendalikan persatuan
          • Perjanjian kolektif
          • Pemansuhan buruh paksa
          • kesamaan peluang dan layanan
          • Menggalakkan pembangunan organisasi majikan dan pekerja
      • IMF
        • Tabung Kewangan Antarabangsa 
        • Organisasi yang terdiri daripada 184 buah negara anggota
        • Tujuan penubuhan :-
          • menggalakkan kerjasama kewangan antarabangsa melalui institusi tetap yang sediakan jentera perundingan bagi masalah kewangan antarabangsa.
          • Menggalakan kestabilan tukaran wang asing
          • memelihara aturan tukaran wang asing yang tersusun dalam kalangan negara anggota
          • Memberi bantuan kewangan sementara kepada negara-negara yang mengalami krisis kewangan.
      • UNHCR
        • Pesuruhjaya Tinggi Tentang orang Pelarian PBB
        • Ditubuhkan pada tahun 1950
        • Bertanggung jawab menyelaraskan tindakan antarabangsa bagi perlindungan orang pelarian dan selesaikan masalah mereka 
        • Tujuan UNHCR :-
          • melindungi hak dan kebajikan pelarian
          • berusaha untuk pastikan setiap org pelarian berhak dpt suaka/perlindungan dan tmpt perlindungan yg selamat di negara lain
          • bantu pelarian kembali ke negara asal atau menetap di negara lain
      • UNCTAD
        • Persidangan Perdagangan dan Pembangunan
        • Ditubuhkan pada 1964
        • Tujuan :-
          • mengintegrasikan negara-negara membangun ke dlm ekonomi dunia
          • mengurus isu perdagangan dan pembangunan scr bersepadu
          • forum bagi perbincangan antara kerajaan yg disokong oleh perbincangan dgn pakar ekon serta pertukaran pengalaman utk mencapai persetujuan sebulat suara.
      • UNICEF
        • Tabung Kanak-Kanak PBB
        • Badan dunia yang mempertingkatkan kehidupan setiap kanak-kanak
        • Tujuan penubuhan :-
          • bekerjasama dgn pihak-pihak lain untuk mengatasi kemiskinan, keganasan, penyakit dan diskriminasi yang dihadapi oleh kanak-kanak
          • menganjurkan langkah-langkah utk beri kanak-kanak penjagaan yg terbaik dlm kehidupan
          • menggalakkan pendidikan utk kanak-kanak perempuan - memastikan mereka mendapat pendidikan pringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya.

  • JABATAN URUSETIA
    • sekreteriat
    • Diketuai setiausaha agung PBB dan dibantu oleh sekumpulan kaki tgn awam dari seluruh dunia.
    • Kaki tgn awam telah dipih oleh setiausaha agung PBB shj
    • Tugas-tugas setiausaha agung PBB :-
      • Bantu selesaikan pertikaian antarabangsa
      • Tadbir operasi keamanan
      • Mengatur persidangan antarabangsa
      • Mengumpul maklumat tentang pelaksanaan majlis keselamatan dan berunding dgn negara anggota yang terlibat.

  • MAHKAMAH
    • Mahkamah Pengadilan Antarabangsa
      • ICJ
      • International Court Justice
      • Pemilihan ketua hakim pada setiap 3 tahun
      • 15 orang hakim untuk 9 penggal
      • ketua hakim dan hakim telah dipilih oleh Majlis Keselamatan PBB
      • Menyelesaikan ...
        • tuntutan-tuntutan pertindihan
        • pertikaian antara negara
        • perrmasalahan antara negara melibatkan undang-undang 
    • Mahkamah Jenayah Antarabangsa
      • ICC
      • International Crime Court
      • 18 orang hakim
      • dakwaan-dakwaan di mahkamah ini melibatkan ...
        • peperangan / serangan antara negara
        • provokasi antarabangsa melibatkan negara
        • penindasan etnik

  • MAJLIS AMANAH
    • bantu pastilkan 'wilayah bukan perintah diri' ditadbir melalui
      • penjagaan kepentingan penduduk
      • keselamatan dan keamanan antarabangsa
    • 'wilayah bukan perintah diri' -
      • kerajaan khas
      • diberi kuasa untuk melakukan pemerintahan sendiri
      • contoh : Filipina dan Aceh
    • Selepas selesainya setiap misi, majlis ini akan menggantung operasinya

  • MAJLIS PERHIMPUNAN AGUNG
    • terdiri daripada semua ahli majlis 
    • bertemu setiap tahun
    • di bawah seorang presiden yang dipilih dari wakil-wakil negara anggota
    • menggunakan bahasa :
      • Inggeris
      • Perancis
      • Sepanyol
      • Cina
      • German 
    • Bertindak sebagai forum untuk ahli-ahli berbincang tentang,
      • persoalan undang-undang antarabangsa
      • membuat keputusan tentang pengendalian pertubuhan ini
    • wakil dari setiap negara anggota diberi peluang untuk berucap dlm majlis ini
# Alhamdulillah. Finally done. sejak petang tadi mengusahakan nota lengkap (full version) untuk tajuk PBB neh. *feeling relieved* Maaf kalau ada flaw. In shaa Allah uols boleh tegur kalau ada salah silap mana-mana yang maybe aku ter-tak perasan. do leave some comment klw ta keberatan lahh. Semoga bermanfaat. Ada kurang dan lacked mana-mana tentang nota, silalah menambah input yang korang tahu and boleh share dlm ruangan komen. k vavaiii. penat dan lapar. Adios amigo. See yaaa!

Assalamualaikum wbt. 
Selamat malam.
wit laaavvv,

6 comments:

Anonymous said...

thanks a lot...
byk info yg sy dpt..
nota sebegini yg sy perlukan.. :)

Anonymous said...

gud luck for your exam that will come on 7 november...
xlame da kan... :)

Vanisri said...

thank u a lot.....ALL THE BEST FOR UR EXAM...

Anonymous said...

thanks for this information... ia menambah maklumat saya dan pemahaman saya untuk presentation saya.. :)(Y)

Anonymous said...

thanks for the note ! really appreciate it ><

Angga Annisa said...

Ini luar biasa ketika saya mengira semuanya telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang yang saya pinjam wang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa sah sah sahara sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya beranganang kali tertipu tapi ketika saya dapati Ibu Iskandar Ketua Pegawai Eksekutif ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog kerana daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak penderitaan karena itu dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengan jumlah pasti yang saya berikan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya mempunyai supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil uang apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian kewangan seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia ini kesulitan Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak kewangan dalam hidup anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberikan anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga dapat mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat anda melalui semua tantangan finansial anda dan kemudian memberikan anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kenalan Terperinci:

Syarikat: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
E-mel: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Laman web: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   E-mel: {anggaannisa1979@gmail.com}