Wednesday, June 8, 2011

macam.anwar.hadi.gitu



*I understood.. InsyaAllah :)

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikumwbt.
da tengah hari dah. Sg Ramal setakat ne bercuaca cerah je :D

tadi aku ada terjah belog seseorang ne (beloger femes kott sbb folower die ramai)
die pon ade letak vid dekat atas ne tp under entri die yg bertajuk -Kenapa Orang Rasa Islam itu Kolot-

and aku pon baca lah..

bla~bla~bla~ aku banyak bersetuju dgn apa yang beliau uatara kan.
Masyarakat Islam masakini (kebanyakannya) tersilap kerana lebih suka menghukum daripada menasihat dgn baik. CUMA...
aku tak berapa setuju dgn statement di bawah.

'Sebab tu lah, kalau aku nak tanya pasal sesuatu pendapat, aku tak suka tanya kat ustaz yang 'terlampau' tinggi agama. Sebab mereka suka mencari kesalahan. Itu haram. Ini haram. Semuanya haram.

Aku bukan sahaja bercakap pasla polis cinta. Aku cakap pasal semua benda. Contohnya, andai kata seseorang itu agak berpelajaran tinggi dalam agama, ada sebilangan mereka yang cukup membenci perempuan yang freehair. Asal nampak je, mesti rasa nak maki. Kalau boleh, mereka memang tak nak kawan dengan orang yang freehair. Yes,bertudung itu wajib. Aku punya taste pun sukakan girl yang bertudung. But, who are we nak pandang hina kat orang yang lain? Adakah yang freehair itu akan sure masuk neraka? Adakah anda yang bertudung litup sure masuk syurga kerana anda baik? Apa difinisi baik sebenarnya?'

aku tak tahu apa yang salahnya dengan statement ni.. tapi bile baca rasa macam tak berapa kena je. (pada aku laaa) cara beliau mention ustaz yang 'terlampau' tingggi agama tu... *sigh. mcm x enak je bunyiknyeh. seolah-olah beliau maksudkan semua ustaz begitu.. ada bracket pulakk tuh -,-
tak semua ustaz (ataw ustazah) begitu, bukan?
kalau tanya pada mereka tentang suatu yang memang bercanggah dgn hukum syara' dsb, haruslah mereka kata haram. bkn sbb mereka suka mencari kesalahan. Itu haram. Ini haram. Semuanya haram.
Tapi mungkin sbb memang dah jelas haram maka haram lah jawabnya.

aku taktahu nak cakap ape lagi.. bukan nak mengulas panjang2. n sumtimes Iak risau gk kalaw pendapat ataw kata2 ni xditerima sbb aku cuma sorg student form five yg maseh bnyk perkara belom di-explore.

*ahh.. mengarut sudah. kutemuikebuntuan

konklusi utk aku, yang buruk jadikan SEMPADAN dan PENGAJARAN, yang baik jadikan IKUTAN.
yg buat sala (CONTOHnya, xpakai tudung dll) kene overcome kesalahan dan yg xbuat salah dan ingin menegur pulak, kena menegur dgn cara yg bertepatan. Bukan sebelah pihak je yg harus dipersalahkan.

*hayati vid di atas. Take what he says as something positive. Melihat dari sudut yang boleh membawa ke arah kecemeralangan ummah, InsyaAllah

No comments: